Je lacht wel maar je bent niet blij ‘Je lacht wel, maar je bent niet blij’, hoorde ik deze week iemand tegen zijn collega zeggen. Ik ging er eens over nadenken. Kennelijk straalde de ene persoon twee boodschappen uit. Wél lachen en toch niet blij zijn. Als een boer met kiespijn. Sociaal wenselijk lachen, […]
read more
Actie-reactie Actie-reactie is iets wat ik vaak tegenkom in mijn werk. De één doet of zegt iets, en de ander wordt daardoor getriggerd, en barst bijvoorbeeld in woede uit. En de oorzaak, of zelfs schuld, wordt ook meestal bij de ander gelegd. ‘Omdat jij zo doet, word ik nu boos, dus het is jouw […]
read more
Stilte…… Stilte…… U kent dat wel. U bent in gesprek met iemand, u stelt een relevante vraag, en….. stilte….. en lange stilte…… Oh neeeeeee!!!!! Oei, oei, oei, wat kunnen de meeste mensen er slecht tegen, als ze in gesprek zijn met iemand anders, en er valt zo’n oorverdovende stilte… Er komt een onbedwingbare neiging […]
read more
Verdriet en rouw op het werk Op het werk hebben we meestal niet (alleen) met machines en robots te maken, maar (ook) met mensen. En die mensen hebben allemaal zo hun eigen privé-problemen. Veel van die problemen zijn redelijk onder controle, maar sommige problemen hebben een behoorlijke impact en hebben daardoor ook gevolgen op […]
read more
9GE; van gebeurtenis tot gevolg (en verder) Gebeurtenis en gevolg zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ik hoor heel vaak in mijn dagelijkse werk: Tja, als hij x doet, dan is het natuurlijk logisch dat ik op manier y reageer. Dat is nou eenmaal zo. En dat heeft dan weer als gevolg z. Het klinkt […]
read more
Bedankt Vindt u het ook zo leuk als iemand ‘dank u wel’ tegen u zegt? Daar spreekt waardering uit, voor uw werk, voor uw gedrag, voor uw ‘zijn’. En dat voelt goed, nietwaar? Hoe vaak zegt u eigenlijk ‘bedankt’ tegen uw medewerkers, collega’s, klanten, leveranciers? Aan welke criteria voldoet een goed bedankje? […]
read more
Frustraties en hoe er mee om te gaan. Frustraties komen vaak voor, ook in het werk. In mijn dagelijks werk valt het me op dat die frustraties vaak blijven bestaan, ondanks het feit dat niemand dat als prettig ervaart. Hoe kunnen we daar dan beter mee omgaan? Allereerst is het belangrijk u […]
read more
Veranderen versus Goed Genoeg Vaak vinden mensen het lastig te veranderen omdat het tegengesteld is aan het idee dat je goed genoeg bent. Dat is een basiswaarde van de meeste mensen: ze willen zich goed genoeg voelen. Zodra ze van een ander het gevoel krijgen niet goed genoeg te zijn, gaan ze in de […]
read more
Bouwen aan vertrouwen Vertrouwen in elkaar is belangrijk om de onderlinge samenwerking binnen een organisatie op een goede manier gestalte te kunnen geven. Daarom is het zaak om continu en bewust aan dat vertrouwen te bouwen. Ik kom te vaak tegen, dat er ook intern eilandjes zijn die onvoldoende van elkaar weten wat ze […]
read more
Maar niemand komt binnen…. ‘De deur staat altijd open’, zei een directeur ooit tegen mij. Hij wilde daarmee zeggen: iedereen kan altijd bij me terecht als er iets is. Iedereen, van mede-directeur tot magazijnhulp. Het klonk heel nobel; oprecht ook… En toch had ik er mijn bedenkingen bij… Die middag had ik een […]
read more
Kwetsbaar opstellen? echt niet! Kwetsbaar opstellen is iets dat maar lastig is. En zeker ook in de bouwbranche waar ik veel voor werk. Toegeven dat je iets niet weet, dat je iets niet kan… mannen hebben er maar moeite mee. Dat heeft alles te maken met het verleden van de betreffende persoon zelf, maar […]
read more
Als je zwijgt heb je geen recht van spreken Ken je dat? Dat je ineens vanuit het niets een verwijt krijgt, met een daaraan gekoppelde pittige emotie, en dat je denkt: waar komt dít in vredesnaam vandaan…?? Dat er plots wat ouwe koeien uit de sloot worden gehaald? En wees eens eerlijk: ben je […]
read more
Eenduidigheid, snappie? In communicatie is eenduidigheid wel belangrijk om elkaar goed te begrijpen en om verwachtingen naar elkaar toe helder genoeg te hebben. Echter, eenduidigheid is soms wel een heel pittige klus… In Nederland zijn er notarissen en juristen heel zwaar opgeleid om juist die eenduidigheid bij officiële documenten te garanderen. Maar die communicatie […]
read more
Humor op het werk; een goede afleiding? Humor is een goede afleiding, ook op het werk. Daar kunnen we niet genoeg van hebben, zo denken vele mensen. Maar dit artikel gaat ook over de negatieve kanten van humor, grappen en grollen. Want als we wat dieper kijken is humor niet altijd even leuk (lees: […]
read more
Grijs & Groots, Gezond en Gemotiveerd Richting Pensioen Grijs & Groots, wat moet ik me daarbij voorstellen, hoor ik u denken. Nou, ik weet zeker dat u ook de verhalen kent van oudere mensen die ineens dingen doen die eigenlijk alleen van jongeren worden verwacht. Bijvoorbeeld die hun eerste parachutesprong doen op hun 93e, […]
read more
Intuïtie: Luister eens naar dat stemmetje! Iedereen kent dat stemmetje wel, in ons hoofd, dat zegt: ‘Niet doen!’ Het waarschuwt ons voor een verkeerde stap, een foute beslissing. Maar, omdat we eigenlijk niet goed snappen waarom die waarschuwing gegeven wordt, besluiten we vaak er geen aandacht aan te besteden en wordt het weggedrukt. […]
read more
‘Ik ben nou eenmaal zo’….. Wat een onzin!!! U kent het vast wel: de ultieme smoes om geen actie te ondernemen: ‘Ik ben nou eenmaal zo’. En het wordt zowel voor de persoon zelf als ook voor anderen gebruikt. Want, zo is de redenering, ‘hij is zo, accepteer het maar’, en dat was het […]
read more
Het snelle geld: ‘goud zoeken’ in uw bedrijf Wat kunt u doen om snel geld te verdienen? Waar ligt het ‘goud’ verborgen in uw bedrijf? Mee eens: dat kan op allerlei manieren. Ik het kader van mijn expertise vraag ik uw gemeende aandacht voor mogelijkheden die verbeterde Communicatie, Leiderschap en/of Samenwerking u kunnen bieden…. […]
read more
Halloooooo!!!….. Contact!!!!!! De 7 valkuilen in communicatie ‘Halloooooo….. Contact!!!!’ zult u wel eens denken, als u niet bij uw collega of medewerker door lijkt te dringen. Wat is het soms toch lastig… en wat heeft u daar een hekel aan, als het almaar niet lukt… Enorm frustrerend… Grote kans dat u last heeft van […]
read more
10 smoezen om geen feedback te geven (of juist wel…). Feedback geven is eng…. Want feedback ontvangen is eng… dus weet je wat? Laten we het vooral niet doen, dat feedback geven… Hmmm….. dat klinkt niet best…. En tóch is het de realiteit van alle dag…. We doen álles om geen feedback te (hoeven) […]
read more
Blokkades en Vluchtgedrag Blokkades en vluchtgedrag zijn niet bepaald stimulerend voor goede onderlinge communicatie. Het zijn juist zaken die de boel aardig in het honderd kunnen laten lopen, als het gaat over samenwerken. Aan de hand van het fenomeen stotteren, wat uiteraard ook met communicatie te maken heeft, wil ik u één en ander […]
read more
Over uw bankrekening… Ik wil het eens over uw bankrekening hebben. Over uw emotionele bankrekening wel te verstaan!!! En ook daarbij gaat het over storten en opnemen… Want kent u dat? Dat u soms het gevoel heeft dat een zekere relatie niet in evenwicht is? Dat u meent veel meer te geven, en […]
read more
R.E.S.P.E.C.T Communicatie, Leiderschap en Samenwerken werken veel beter als er sprake is van onderling respect. Zonder respect zal het effect veel minder zijn. Daarom is het belangrijk om onderling respect te stimuleren als u een hecht en goed functionerend team wilt creëren. Maar hoe ziet respect er dan eigenlijk uit? Hieronder neem ik u […]
read more
Feedback?? Feedforward! 10 tips over feedback vragen én ontvangen Velen vinden het eng om klanten, collega’s, medewerkers te vragen om feedback. U weet immers nooit wat u te horen gaat krijgen. In zekere zin moet u zich kwetsbaar opstellen, en dat vinden we vaak erg moeilijk. Stel toch eens voor dat ons zelfbeeld er […]
read more
Inspiratie overal en nergens, groot en klein Deze keer gaat mijn artikel over inspiratie. Degenen die dit artikel via mijn tweewekelijkse E-zine lezen hebben in het extra stukje ‘Uit de wereld van Jacqueline’ al een klein tipje van de sluier opgelicht gekregen over hoe ik me laat inspireren. Maar hier wil ik er graag nog […]
read more