
Eenduidigheid, snappie?
In communicatie is eenduidigheid wel belangrijk om elkaar goed te begrijpen en om verwachtingen naar elkaar toe helder genoeg te hebben. Echter, eenduidigheid is soms wel een heel pittige klus… In Nederland zijn er notarissen en juristen heel zwaar opgeleid om juist die eenduidigheid bij officiële documenten te garanderen. Maar die communicatie is dan haast alleen door hen goed te begrijpen…
Ook in de dagelijkse communicatie moet eenduidigheid een issue zijn. Zender en ontvanger moeten elkaar heel goed begrijpen. En vaak is dat niet zo.
Interpretatie van de boodschap is in handen van de ontvanger. Die kan iets heel anders denken van de boodschap dan de zender bedoeld heeft.
Interpretatie is namelijk afhankelijk van wereldbeeld, de manier waarop je in het leven staat en je naar de wereld kijkt. Het wereldbeeld wordt opgebouwd vanaf je jonge kinderjaren in het gezin, opvoeding cq de normen en waarden die je meekrijgt, geloof, sociaal milieu, woonwijk, hobbies, vrienden, school, opleiding etc
Eenzelfde situatie kan daardoor door iedereen anders ingevuld worden. Dat heeft te maken met de focus die je hebt. Een mens kan namelijk nooit alle details in de omgeving opnemen. Het referentiekader wat je in het verleden, als gevolg van ervaringen, hebt opgebouwd is bepalend voor hoe je interpretatie zal zijn.
Ben je altijd op zoek naar tekortkomingen? Of zie je vooral de positieve dingen. Ben je gericht op het verleden of op de toekomst? Ga je voor inhoud en proces, of ben je meer mens- en relatiegericht?
Wat voor jou allemaal heel logisch is, hoeft dat voor de ander niet te zijn.
Simpelweg omdat hij wellicht een heel ander wereldbeeld heeft.
Is het ene wereldbeeld beter dan de ander? Nee. Iedereen mag zijn zoals hij is. Punt. Maar het zijn juist wel de verschillen die er voor zorgen dat mensen elkaar soms niet begrijpen.
Ook taal-technisch kunnen veel woorden op meerdere manieren geïnterpreteerd worden.
Wat betekent bijvoorbeeld: ‘zo spoedig mogelijk klaar’?
Voor de één vandaag nog, de ander doet zijn best maar vindt 2 weken ook al snel.
Hebben we liever: vandaag aanvaardbaar klaar, of over twee weken 100% perfect. Dat hangt van of je de nadruk op ‘spoed’ wenst te leggen, dan wel op ‘klaar’. Van de urgentie die je ervaart (en het waarom daarvan) en van de minimaal geaccepteerde kwaliteit. En inderdaad, ook dat is allemaal afhankelijk van je wereldbeeld. Dan is het dus zaak om samen duidelijk te krijgen wat er precies mee bedoeld wordt. Wat is spoed en wat is klaar?
Doorvragen is immer van groot belang. Afstemmen, toelichting vragen. Probeer bij alles wat gezegd wordt na te gaan: kan iemand dit anders bedoelen dan ik? Er zijn heel wat vage woorden in de Nederlandse taal. Vaag in de zin van: vatbaar voor verschillende interpretatie. Probeer alle vaagheden te tackelen. Anders werk je langs elkaar heen, zijn de wederzijdse verwachtingen niet helder , en dat loopt uiteindelijk vaak uit op teleurstellingen.
En tenslotte ook heel belangrijk: Communicatie is de verantwoordelijkheid van zowel de zender als de ontvanger. De vaagheden dienen van beide kanten punt van aandacht te zijn!
Marjolein Guit - 11 oktober 2017 - 19:23 #
Duidelijk en zinvol verhaal! Hartelijke groeten Marjolein Guit
Ankie Jansen-Gommer - 14 oktober 2017 - 10:14 #
Helder verhaal en heel eenvoudig uitgelegd. Dankjewel! gr Ankie Jansen