
Halloooooo!!!….. Contact!!!!!!
De 7 valkuilen in communicatie
‘Halloooooo….. Contact!!!!’ zult u wel eens denken, als u niet bij uw collega of medewerker door lijkt te dringen. Wat is het soms toch lastig… en wat heeft u daar een hekel aan, als het almaar niet lukt… Enorm frustrerend…
Grote kans dat u last heeft van éen van de communicatie-valkuilen die ik hieronder ga bespreken.
Maar eerst een kleine vergelijking om het verhaal wat duidelijker te maken.
Denk eens aan uw koffiezetapparaat. Of uw boormachine. Of uw stofzuiger. Veel elektrische apparaten werken pas als de stekker in het stopcontact zit. Pas dan kan de energie vloeien en doet het apparaat wat er van hem verwacht wordt. Zit de stekker er niet in, dan kunt u op allerlei knopjes drukken, maar het gaat gewoon niet gebeuren… Enorm frustrerend, zeker als u geen idee heeft wat er loos is.
Zo werkt het ook met communicatie met medewerkers. U kunt roepen, mopperen, drammen, schreeuwen omdat uw medewerker niet doet wat u van hem verlangt, maar eerst zult u moeten zorgen voor een goed contact. Dat u op 1 lijn zit. Dat uw boodschap aan zal komen, omdat de ander op ‘ontvangen’ staat en zo ook openstaat voor wat u te zeggen heeft.
‘Jaja, da’s leuk gezegd, maar wat doe ik dan verkeerd?’ hoor ik u denken.
Want soms is het behoorlijk lastig om tot iemand door te dringen. En bij anderen gaat het juist heel makkelijk.
Als het contact makkelijk gaat, is de kans groot dat uw gesprekspartner iemand is die in zijn doen en laten veel op u lijkt, dat er van naturen een klik tussen jullie is. Meestal zult u zich daar niet bewust van zijn, maar als u het contact eens nader analyseert en vergelijkt met de punten hieronder, dan begrijpt u wat ik bedoel.
Daarom hieronder wat valkuilen die ervoor zorgen dat er geen of geen goed contact is. En natuurlijk ook wat u er aan kunt doen.
Valkuil 1: U vindt dat de ander zich maar aan u aan moet passen. U bent immers de baas, dus heeft hij maar gewoon te luisteren en te doen wat u zegt. Tsja, dat is een standpunt, maar of het effectief is? Ik waag het te betwijfelen.
In communicatie bent u minstens met zijn tweeën en u heeft geen controle op wat de ander doet. Waar u echter WEL controle over heeft is hoe U ermee omgaat. Een andere actie van uw kant zal ook een andere reactie van uw gesprekspartner opleveren. Dus is het zaak om aan de juiste touwtjes te trekken om uw medewerker die kant op te krijgen die u wilt.
Valkuil 2: ‘Ja maar… zo ben ik nu eenmaal’. Hmm… ook deze gaat er bij mij niet in. Als het doel groot genoeg is, ofwel voor u is de gewenste uitkomst erg belangrijk, dan is het een peuleschil om zelf uw gedrag aan te passen. Kent u het verhaal van Darwin? Hij ontdekte dat alleen díe vogels overleefden, die zich aan hun omgeving aangepast hadden. Als u blijft doen wat u deed, zult u blijven krijgen wat u kreeg. In dit geval: dan blijft u last hebben van een medewerker die niet openstaat voor wat u zegt….
En wat doet u dan precies, als er sprake is van slecht contact?
Valkuil 3: U neemt een heel andere lichaamshouding aan dan de ander. U zit bijvoorbeeld rechtop, terwijl de ander onderuit gezakt zit. Dat is al een heel slecht begin. De ander zal er geen goed gevoel bij hebben, misschien zelfs het idee dat u hem probeert te overbluffen. Als u nagenoeg dezelfde houding aanneemt heeft de ander het gevoel dat u ‘als hem’ bent. Dit hoeft u niet acuut en precies te doen. Doe het subtiel, zorg dat u beetje bij beetje dezelfde houding hebt.
Valkuil 4: Maar pas op! Als u de ander overdreven gaat ‘spiegelen’, dan werkt het mogelijk juist tegen u. Dan valt het op, en dat zal het juist vragen opwerpen. Dus pas het voorzichtig toe. En als het een keer niet lukt, u weet het: ‘oefening baart kunst’ en ‘de aanhouder wint’.
Valkuil 5: De ervaren afstand tot uw partner kan ook veroorzaakt worden door een veel andere manier van praten. Denk aan spreektoon, spreektempo en ook het volume. Spreekt u bijvoorbeeld veel lager/sneller/harder dan uw medewerker, dan zitten jullie niet op 1 lijn. En dat zult u merken aan het contact. Dus pas het eens aan en let op de effecten.
Valkuil 6: Ook kunt u het contact verpesten door heel andere woorden te gebruiken dan de ander. Leef u in in uw gesprekspartner: welk niveau heeft hij, hoe is zijn woordenschat? Als u universitair jargon gebruikt, terwijl uw gesprekspartner een man van de straat is, dan zal het lastig zijn om hem te krijgen waar u wilt. Hij zal u niet begrijpen en vroegtijdig afhaken. Sluit dus aan bij het woordgebruik van de ander om beter contact te krijgen.
Valkuil 7: U toont geen interesse in de ander. Als u zonder enige aankondiging uw boodschap richting uw gesprekspartner slingert, dan kan dat wel eens in slechte aarde vallen. Soms kunt u het beter even inkleden. Even een kletspraatje vooraf, om het contact te leggen. Ik heb ooit een lezing van heer De Hoop Scheffers meegemaakt. De hele lezing ging erover dat hij met de grootsten der aarde moest onderhandelen, en dat hij altijd eerst zorgde voor een goed contact, door bijvoorbeeld een gezamenlijke hobby of iets dergelijks te zoeken.
Zo kwam hij er achter dat de tegenpartij zo’n zelfde hond had als waar zijn vrouw helemaal gek van was. Het werd uitgebreid besproken aan het staatsbanket, daags voor de onderhandelingen. Zo werd de tegenpartij als het ware gemasseerd om bij de lastige onderhandelingen toch wat makkelijker toe te geven. En zo haalde De Hoop Scheffers goede resultaten binnen! Laat u zich ook inspireren door het weer, voetbal (of andere) sport, huisdieren, het nieuws van de dag, vakantie(bestemming) enz. Het zal het leggen van echt contact vergemakkelijken.
Bovenstaande samengevat: ‘volg’ als het ware eerst de ander. Dat vergt goed observeren en ook veel oefening om dat goed te kunnen doen. En dan, áls er dan goed contact is, dan is de kans groot dat hij ú zal gaan volgen. Hij zal veel meer openstaan voor uw opmerkingen, uw vragen, uw ideeën. En dát is wat u wilt nietwaar. U wilt gehoord worden en dat er iets met uw opmerkingen wordt gedaan…. Toch?
Denk nog eens aan de vergelijking: met een stekker in het stopcontact is het veel makkelijker een apparaat te laten doen wat u wenst. Met uw medewerkers is het niet anders…. 😉
Enne….. u kunt het ook gerust toepassen op collega’s, klanten, opdrachtgevers, vertegenwoordigers of zelfs privé….
Ik ben benieuwd naar uw ervaringen!
Marjolein Guit - 31 mei 2017 - 08:25 #
Wat vermakelijk om te lezen en leerzaam Jacqueline! Heel helder jouw uitleg en zinvol m.i., hartelijke groeten Marjolein Guit