Nivea hoort bij goede communicatie!!
Wat heeft NIVEA nu met goede communicatie te maken,
hoor ik u denken. Maar laat ik u eerst eens wat anders vragen…
Ként u dat, dat er langs elkaar heen gepraat wordt? Dat u elkaar niet begrijpt? Dat de ander aan precies hetzelfde een heel andere betekenis geeft?
Dat komt doordat jullie allebei een heel andere achtergrond hebben. Wereldbeeld noemen ze dat. In het groot: u kijkt beiden anders naar de wereld. En dat heeft ook zo zijn effecten in het hele kleine…
Hieronder zal ik u er wat meer over vertellen.
Vroeger was er een SIRE-reclame; over het bevorderen van ‘klare taal’. Voorbeeld: “Op een gegeven moment manifesteerde hij zich nadrukkelijk en met optimaal resultaat in de punt van de aanval”.
Reactie: “Wat bedoelt u?”
Antwoord: “Hij maakte een doelpunt”.
Reactie: “Zeg dat dan meteen”.
Het is een voorbeeld van hoe verschillende mensen met elkaar communiceren. En dat dat wel eens schuurt en tot onbegrip leidt.
Iedereen heeft een ander wereldbeeld
De spreker spreekt vanuit zijn wereldbeeld. En dat sloot niet aan op het wereldbeeld van de ander.
Het wereldbeeld wordt bepaald door bijvoorbeeld:
– opvoeding: streng, vrij, door één of beide ouders;
– samenstelling gezin: (pleeg)ouders, hoeveel broers/zussen, oudste of jongste, tehuizen
– milieu: arbeidersklasse, ondernemers, ‘oud geld’, dorp, verschillende wijken in een stad
– politiek: sociaal, liberaal
– scholing: van basisschool tot Universiteit
– religie: RK, protestant, atheïst, humanist
– hobbies: sport, handwerk, muziek
– etc.
Het gesprek van zojuist zou van een Universitair geschoolde kunnen zijn, tegen een iemand die zijn middelbare school niet heeft afgemaakt. Door de verschillende wereldbeelden begrijpen ze elkaar niet. Voor de hooggeschoolde klinkt het volstrekt logisch, de ander begrijpt er geen snars van.
Door verschillende wereldbeelden zullen mensen eenzelfde situatie anders beoordelen. Ben je voor Ajax, dan is de gekregen strafschop wellicht heel terecht, terwijl een Feyenoord-fan dezelfde beslissing van de scheidsrechter als totaal onterecht beschouwt.
Wereldbeelden zorgen ervoor dat mensen denken te weten wat een ander vindt of denkt. Omdat dat in hun eigen ogen volstrekt logisch is. Of men denkt de ander voldoende te kennen om tot een zekere conclusie te komen. Voorbeelden:
- Hij zal me wel stom vinden
- Dit is een geweldige deal voor hem
- Volgens mij vindt ze haar functie niet zo leuk
- Dat was toch een fantastisch feest
- Waarschijnlijk is ze wel blij met dat voorstel
Trek niet te snel conclusies!
Behandel dergelijke gedachten met de nodige voorzichtigheid!! Want er is dan vaak spraken van ‘invullen’. U trekt een zekere conclusie, die voor ú als waar bestempelt wordt. Maar wat vindt de ander er nou eigenlijk echt van?
En wat heeft NIVEA hier nu mee te maken? NIVEA staat in de communicatie voor: Niet Invullen Voor Een Ander. Natuurlijk zal dat wel eens gebeuren, maar zorg er dan in ieder geval voor dat u één en ander met uw gesprekspartner afstemt. Klopt het wel wat u meent te weten?? En soms zult u zien dat uw wereldbeeld u parten heeft gespeeld, omdat de ander er, vanuit zijn/haar wereldbeeld, echt heel anders tegenaan kijkt.
Dus daag uzelf eens uit en gebruik wat vaker NIVEA, met het doel elkaar beter te begrijpen.
Comments (No Responses )
No comments yet.